Hva er samtaleprosess?

Samtaleprosess kan i korthet beskrives som en alternativ og frivillig tvisteløsningsmodell med elementer av mekling. Nemndleder og den sakkyndige skal legge til rette for en samtale, hvor partene i fellesskap skal forsøke å finne en midlertidig eller permanent løsning. Formålet med samtaleprosessen er å bringe partene sammen for kartlegging av faktiske forhold og/eller konflikttemaer. Prosessen tar sikte på å bedre partenes kommunikasjon og å øke forståelsen for hverandres interesser og barnets behov. Videre tar samtaleprosessen sikte på å utforske om partene i felleskap kan finne felles løsninger til barnets beste.

barnetsbestestor

Advokaters rolle i samtaleprosess

Advokaten er en viktig aktør i samtalemøtene, men har en helt annen rolle enn i et forhandlingsmøte. Advokaten skal ikke holde innlegg, ikke eksaminere vitner, ikke fremlegge og gjennomgå bevis, men skal være til stede for å støtte, hjelpe og gi råd til klienten under prosessen. Advokaten kan delta i samtalen og stille spørsmål ved behov. Advokaten må selvsagt kjenne den enkelte saken, og sørge for at klienten forstår hva samtaleprosess er. Særlig viktig er det at advokaten får klienten til å forstå at samtaleprosess er frivillig, at nemnda ikke er beslutningstaker, og at det er anledning til å inngå midlertidige avtaler. Det er også viktig at advokaten underveis i prosessen kontrollerer at klienten har forstått implikasjonene av de prosessuelle veivalg som gjøres.

Medgått tid

Advokatens salær i samtaleprosess beregnes etter faktisk medgått tid, i motsetning til forhandlingsmøtesaker, som fastsettes etter stykkprisforskriften.

Arbeidsoppgave sendes nemnda etter hvert samtalemøte

Arbeidsoppgave lastes opp i Saksportalen etter hvert avsluttet samtalemøte. Advokaten må gi tilstrekkelig informasjon om tidsbruken. Spesifisert timeliste vil være godt egnet til å underbygge salærkrav. Her finner du skjema for arbeidsoppgave og salærfastsetting. 

Veileder om salær i samtaleprosess

Som hovedregel fastsettes advokatenes salær i barnevernssaker i barneverns- og helsenemnda etter stykkpris med utgangspunkt i varigheten av nemndas forhandlingsmøte, jf. rettshjelpsloven § 17 tredje ledd nr. 2 og stykkprisforskriften § 6. Advokatens rettshjelp knyttet til samtaleprosess fastsettes imidlertid etter medgått tid og honoraret utbetales etter hvert møte. 

Advokatens salær i samtaleprosess kan være vanskelig å fastsette. Vi har derfor laget en veileder om salær i samtaleprosess. Formålet med denne veilederen er å tilstrebe god kvalitet og likeartet praksis ved salærfastsettelsen.